תג

יום שבת, יולי 21

זה טוב? זה אסם!

רונן פרי

אני צמחוני כבר כמעט חמש-עשרה שנים. גם אני צרכתי עד לפני ימים אחדים את מוצרי חברת טבעול, חלוצת תחליפי הבשר מבוססי החלבון הצמחי. מה בין טבעול לבין הכותרת של הפוסט? את התשובה מנסה מנכ"ל אסם, גזי קפלן, להסתיר מציבור הצרכנים בכדי להגן על שמה הטוב של חברת אסם. ביום ד' פורסמה ידיעה מדאיגה על כך שמחסן הקירור של חברת ההפצה של אסם בפתח תקוה נסגר, ו-2.5 טון מוצרים "מצוננים וקפואים" הושמדו, לאחר שתחקיר של ערוץ 10 חשף כי מוצרים אלה עמדו בשמש – בטמפרטורה גבוהה – והוכנסו בחזרה לקירור או הקפאה.

מניית אסם הגיבה בירידה חדה בבורסה של תל אביב. ירידה מוצדקת, אם תשאלו אותי. וכיצד ניסה מנכ"ל החברה להרגיע את ציבור המשקיעים והלקוחות? הוא הסביר לכל מי שחפץ לשמוע כי "לאור הפרסומים הלא מדויקים הירידה בבורסה לא הפתיעה אותי. לחברת אסם אין מוצרים קפואים ומצוננים". ואם ההסבר לא היה ברור דיו, הוא שב וחזר עליו בניסוח שונה: "אני רוצה לקוות שהצרכנים יודעים שלאסם אין מוצרים במקפיא או במקרר, ולכן אני לא צופה השלכות". נו באמת. אתם משתמשים בדקדוקי עניות של תלמידי שנה ב' בפקולטה למשפטים כדי להימנע מנזק תדמיתי? חברות הבת שלכם, טבעול וסלטי צבר, מייצרות גם מייצרות מוצרים קפואים ומצוננים. חברת עוף טוב מייצרת מוצרים קפואים שאתם מפיצים באופן בלעדי מתוך המחסן המדובר. המוצרים של חברות אלה נתפסו על ידי צוות התחקירנים של אמנון לוי "מזיעים" בשמש היוקדת של פתח תקוה. אימרו מעתה: טבעול של אסם. צבר של אסם. גם עוף טוב במידה רבה – של אסם. בדיוק כשם שגלידות נסטלה של אסם, בית השיטה של אסם, עסיס של אסם, וגם דגני הבוקר של נסטלה הם של אסם.

אבל לא אדם כמוני ימהר להסיק מסקנות לגבי חברה ותיקה וגדולה כמו אסם על בסיס כתבה בעיתון. התקשרתי מיד לשירות הלקוחות של חברת טבעול (AKA חברת הבת ומנוע הצמיחה של אסם). השיחה הזו מתועדת. שאלתי אם המוצרים שנמצאים אצלי במקפיא (ונרכשו בחנות המצויה ברדיוס החלוקה של המחסן בפתח תקוה) ראויים למאכל. הפקידה האומללה, שבוודאי קיבלה עוד מאות שיחות טלפון דומות, הקריאה לי מן הכתוב הצהרה מוכנה מראש שכתבו, כנראה, יחצ"נים בליווי משפטי צמוד. כמה מנטרות חזרו על עצמן: "התקלה הייתה חד פעמית, טופלה ולא תחזור על עצמה"; "כל הסחורה שנמצאה בשמש הושמדה"; "אין חשש להימצאות מזון שאינו ראוי למאכל ברשות הצרכנים"; "אסם היא חברה גדולה וותיקה, שעומדת בסטנדרטים המחמירים ביותר של ה-EU, ולכן נרכשה על ידי נסטלה". לנוכח אכזבתי מן התשובות המוכנות הציעה הפקידה לקשר ביני לבין ה"מנהלת" שלה. למותר לציין, המנהלת שיצרה עמי קשר כעבור מספר שעות חזרה על אותן המנטרות בדיוק.

התשובות שקיבלתי לא השביעו את רצוני. לא צפיתי בתוכנית התחקירים של אמנון לוי ועל פי הבנתי היא אמורה להיות משודרת רק ביום ג' הבא. אבל נראתה בעיניי תמוהה מאוד הטענה בדבר "חד פעמיות". אם, אכן, הכשל הוא חד פעמי, הכיצד ייתכן שהוא נתפס על ידי צלמי התוכנית? אולי אני תמים, אבל נראה לי שתוכנית תחקירים רצינית לא אמורה לפעול באופן אימפולסיבי. עד כמה סבירה נראית לכם האפשרות שאיזה עובר אורח שהסיג גבול בשטח הפרטי של חברת אסם (או עובד מאוכזב שנמצא במקום כדין) דיווח לאמנון לוי על הימצאות ארגזים עם מוצרים קפואים (טוב, לא ממש קפואים) בשמש היוקדת, ובעקבות הודעה זו שיגר לוי למקום בלא היסוס ובלא דיחוי צוות צלמים שיכין עבורו תשתית לדיווח על פגיעה בצרכנים? לדעתי, בניית תחקיר מהסוג הנדון מחייבת מעקב לאורך זמן; וכיצד ניתן לבצע מעקב כזה אם המאורע הוא חד פעמי? הידיעה שפורסמה בעיתון "הארץ" תומכת לגמרי בעמדתי. עורך התוכנית איתי דנקנר הבהיר שם, כי "המערכת בדקה את המקום במשך ימים ותיעדה את המתרחש במחסנים, מדדה טמפרטורות, תיזמנה כניסה ויציאה של משטחי מוצרים". במקום אחר נאמר כי תוכנית התחקירים "מאיימת לפוצץ את הזנחת הקירור כבר כמה שבועות". פרטים נוספים ייחשפו, בוודאי, במהלך השבוע.

החשד שלי בחוסר הנכונות של טענת החד-פעמיות הוביל בהכרח לחשש מצריכת המוצרים שנמצאים אצלי במקפיא או נמצאים כרגע בחנויות. כאשר הבעתי את חששי בפני הנציגות של אסם/טבעול קיבלתי את התשובה המעניינת הבאה: "במוצרים של טבעול אין חומרים משמרים, ולכן אם הם התקלקלו תחוש בכך מיד לפי הריח הייחודי והטעם הייחודי. אם המוצר מקולקל – לא ניתן לטעות בכך; ניתן לחוש שהוא מקולקל". מסר מרגיע? לא אותי. אינני נמנה על האנשים שבחושיהם המחודדים יודעים לזהות חיידקי סלמונלה וליסטריה. אני רוצה שהיצרנים של המוצרים שאני רוכש יבטיחו לי שאין חיידקים מזיקים במוצרים הללו ולא יטילו עליי את מלאכת הזיהוי המעבדתי. האם זו דרישה מוגזמת של צרכן נאמן?

לגבי השמדת המוצרים שעמדו בשמש נראה, אם כי הדבר עדיין טעון בדיקה נוספת, שאסם מייחסת לעצמה ביצוע פעולת-מנע שלא רק שההחלטה על ביצועה התקבלה על ידי הווטרינרית של עיריית פתח תקוה, אלא שאסם עצמה סברה שלא היה בה צורך! אסם הגישה בקשה לצו מניעה כנגד הווטרינרית, האוסר עליה להוציא צו סגירה למחסן בפתח תקוה שבו אירע המקרה המדובר. בבקשה נאמר כי הווטרינרית הורתה על השמדת המוצרים שהיו על המשטחים בחוץ (קרי – בשמש) כש"ספק אם היה בכך צורך". אם כן, הנציגות שעימן שוחחתי בטלפון, וסיפרו לי בגאווה כיצד השמידה אסם את כל המוצרים ש"עמדו בחוץ", שכחו לספר לי כי המוצרים הושמדו על פי הוראת הווטרינרית של עיריית פתח תקוה ובניגוד לדעתה של חברת אסם (ראו גם כאן). אנא קיראו את הכתבות שאליהן מפנות הקישוריות ותקנו אותי אם לא הבנתי את העובדות לאשורן.

הקישור לנסטלה ול-EU כבר נראה לי חצוף. ראשית, אסם מציגה לראווה את עמידתה בסטנדרטים של ה-EU. האם יש בכך כדי להפחית מחומרתו של המקרה הנוכחי? השאלה שאנו צריכים להפנות לאסם היא מה היו עושות רשויות האיחוד אילו הייתה מוכרת בתחומן מוצרים קפואים ומצוננים שהועמדו מחוץ למחסן בטמפרטורה של 30 מעלות. מומחית נטולת פניות הבהירה שמדובר "בסכנה לבריאות הציבור. כשמוצרים מגיעים לטמפרטורות כמו אלה שנמצאו, מתפתחים בהם התנאים האופטימלים להתפתחות חיידקים מחוללי מחלות, כמו ליסטריה וסלמונלה. אלה חיידקים מסוכנים במיוחד לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה. אלו מוצרים לא ראויים למאכל אדם". האם הסטנדרטים האירופאיים מאפשרים זאת?

שנית, אסם מחבקת עד כדי מחנק את החברה האם נסטלה. היא אולי מקווה שאמינותה ויוקרתה של האחרונה תדבקנה בה עצמה. בה בעת היא מתנערת מהחברות הבנות בטענה שאינה נותנת לי מנוח: "אני רוצה לקוות שהצרכנים יודעים שלאסם אין מוצרים במקפיא או במקרר". זה מה שמלמדים בבתי ספר לתקשורת היום? נאמנות משפחתית פונקציונלית? האם אפשר ליישם את השיטה גם בהקשרים אחרים? למשל, נניח שראש ממשלה של מדינה מסוימת סובל מחוסר פופולריות. נניח עוד, ששר הבטחון לשעבר (שמונה על ידי אותו ראש ממשלה דמיוני) סובל מתדמית ירודה עוד יותר, אך נשיא המדינה הדמיונית (שראש הממשלה הדמיוני קידם את מינויו) נהנה מיוקרה רבה. האם ראש הממשלה יוכל לשפר את מעמדו על ידי חיבוקו של הנשיא והתנערות מהשר לשעבר?

מנכ"ל אסם, גזי קפלן, התוודה בפני כתבת דה-מרקר כי "הייתה התרופפות מוחלטת בהקפדה על הנהלים הקיימים בחברה, שמטרתם להבטיח שמירה מלאה על שרשרת הקירור ". התרופפות מוחלטת בהקפדה על נהלי קירור של חברה שמתיימרת לספק לנו מוצרי מזון בסיסיים – היא דבר שאין הדעת סובלת. הצרכנים חייבים להגיב באופן תקיף כנגד הזלזול בבריאותם, בדיוק כפי שעשו במקרים דומים בעבר. כדי לחסוך מעצמי את הצורך להשיב לתגובות צדקניות בדבר הפגיעה האפשרית בעובדים הרבים והמסורים של חברת אסם ובנותיה אבהיר אך את זאת: העובדים החרוצים אינם אשמים. מי שאחראי להתרופפות מוחלטת בהקפדה על נהלים – אשם וצריך ללכת. את כוחם של העובדים יש לכוון עתה כלפי ההנהלה ולא כלפי המבקרים: דאגו לבער מקרבכם את מנחילי שיטות החאפ-לאפ, ונשוב להאמין בכם.



[כרגיל, מדובר בטיוטה שיוכנסו בה תיקונים במידת הצורך]

תוויות: , , , , , , ,

15 תגובות:

Anonymous אנונימי כתב/ה:

רונן, סחטיין. פוסט שונה ומעניין. כיוון שאני עומל בלימוד לקראת המבחן המזעזע שאתה זומם, להלן התייחסות קצרה לשתי נקודות:

1. לגבי התבטאות המנכ"ל - נראה לי שפיספסת את הנקודה, לדעתי כוונתו הייתה בהקשר בו נאמרו הדברים להעביר מסר לבורסה - "חבר'ה, אין מה לדאוג, זה לא שיש בעיה לאסם, אסם היא לא החולה...". כנראה שזה גם הצליח: בסה"כ, בשונה מעניין רמדיה, הפעם אסם סגרה עם ירידה ירידה מתונה ביותר שכבר כמעט כוסתה.

2. מעניין להשוות לעניין תנובה שנדון בפסיקה. בתור סטונדט מסכן שצורך שניצלים מוכנים, קשה להוכיח נזק פיזי. יחד עם זאת תחושת הגועל מהמחשבה על מה שעבר על השניצלים שלי ייתכן ומאפשרת תביעה ייצוגית בגין ראש נזק זה (אגב, לעיתים חשתי תחושת גועל גם לפני הפרסום, אולי זה באמת עקב הקלקול?)

הומר סימפסון.

21/7/07 18:46  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

רונן,

כנראה שתצטרך לזנוח את טבעול ולהתחיל לאכול המבורגרים צמחוניים של מקדונלדס...

21/7/07 20:58  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

פוסט מצויין.
אורן

22/7/07 02:00  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

מזכיר לי שיר שלימד אותי סבא ז"ל כשהייתי בן 4:
זה טוב, זה טוב, זה אוסם
זה ח@# מצופה בבושם

ולעניין, מי שמתקיים על מזון מוכן, מעובד ומהונדס כמקור מרכזי לחלבונים שלו, שלא יתפלא שלא מדובר בפאר בריאותי, שלא לדבר על קולינארי.

על כל מחדל כזה אני בטוח שיש רבים שלא מתגלים, ולו בשל חוסר היכולת הבסיסי שלנו כצרכנים לדעת ממה המזון המעובד עשוי. קראתם פעם רשימת מרכיבים של שניצל תעשייתי, בין אם אמיתי או צמחי? לכו תפענחו מה הולך שם בכלל.
חשש זה התממש בפרשת רמדיה, לגביה ד"ר דורית שני-שמות-ארוכים, הדיאטנית הראשית של משרד הבריאות, חשפה לעם ישראל שהרשיונות שמנפיק משרד הבריאות (ועוד למזון תינוקות!) מתבססים על "אמון בחברות". כן כן, במו אוזניי שמעתי.

אז תשמרו על מה שאתם אוכלים. אוכל בסיסי מקולקל לא קשה לפספס. ככל שהוא מוסווה ומתוחכם יותר, כך יותר קשה.

22/7/07 03:07  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

לרונן,

אם אפשר לשאול: למה אתה צמחוני?

האם זה ממניעים חיוניטריים (על לשון הומניטריים)? או שסתם אתה לא אוהב בשר?

אני שואל כי יותר מידי אנשים סביבי הופכים צימחוניים לאחרונה, ואני לא מבין את זה. וזה נראה לי גם לא בריא.

ומה ההיגיון לא לאכול בשר, אבל כן לאכול דברים דמויי בשר? וסליחה על הבורות בנושא.

22/7/07 16:46  
Blogger Ronen Perry כתב/ה:

לאנונימי הראשון: ההשוואה שהצעת נכונה. ד"ר בירנהק אמר לי שכבר הוגשו תובענות ייצוגיות נגד אסם בעקבות החשיפה. אני עדיין מנסה לברר פרטים.

למוטי: מעניין כמה אנשים מבינים את הסרקזם שבתגובתך באופן מדויק. אתה רואה, לא נותנים לצמחונים לחיות בשקט. אנחנו מיעוט נרדף ומושפל.

לאנונימי האחרון: אני לא נוהג להצדיק את אורח חיי בפני אנשים חסרי שם. אבל אני כן יכול לאמר לך שצריכת סויה עדיפה על צריכת בשר גם מבחינה בריאותית.

22/7/07 16:59  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

ממש עבודת מחקר רצינית עושה הכותב:

קישור לכתבה מוואלה, ועוד כתבה מוואלה, ועוד אחת ועוד אחת ו...

יאללה, נמאס מוואלה, זה לא רציני ככה.

- אחד שמתייגע

23/7/07 00:05  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

רוצים לראות כיצד מתמודדת החברה הזו עם ההאשמות החמורות?

על ידי טוקבקים בתשלום.

אני ממליץ לעיין ברשימת הטוקבקים ולשים לב מי הראשונים שהבחינו בכתבה על אסם.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3429239,00.html

24/7/07 19:56  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

התביעה הייצוגית בדרך?
נקמה נחמדה על הניקנוק רבתי שחוטף הכיס של כל מי שקונה את המוצרים של טבעול, עוף טוב וכל השאר. למרות שקציצות הקישואים של טבעול ממש להיט (ניסיתי להכין בבית קציצות דומות ויצאו לי לביבות געליות. סו פאר פור משהו שהוא עוקף שקשוקה או פסטה עבור קוף גסטרונומי שכמוני) וה"שניצל" כרובית חמוד.
אני חושב שזו סתם הזנחה כמיטב המסורת של ה"יהיה בסדר" ו"סמוך". נו טוב, על רשלנות משלמים (אם זו רשלנות). כנראה, אבל זה גם מריח מאדישות/ אי אכפתיות.
ושניצל תירס זה יאק.

25/7/07 02:23  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

מי שצפה בתוכנית של אמנון לוי אתמול בוודאי שם לב להתקפלות בפני מנכ"ל אסם. כמה זמן מסך נתנו כדי להצדיק ולהסביר ולתרץ. איזה יחס נתנו לו.

טוב, מה לעשות. בטח רמזו להם שקצת פחות אמפתיה - והפרסומות לבמבה, ביסלי, החומוס שעושים באהבה (אבל בלי קירור) והחמוצים של בית השיטה - עוברות לערוץ 2.

אני זוכר שגם אילנה דיין עמדה בפני לחצים כשעמדה לשדר כתבה על הרשלנות בישראייר שכמעט עלתה בחיי נוסעים. היא כמעט התקפלה. כן כן. אבל בסוף הכתבה שודרה. הכמעט התקפלות בפני ישראייר מלמדת מה עוצמתו של ההון ועד כמה ניתן להפעיל את הכוח הזה מול ערוצים מסחריים. אסם חזקה פי מאה מישראייר, לפחות בשוק הפרסום. תארו לעצמכם מה היה קורה לאמנון המסכן אם לא היה נותן לאסם זמן פרסום חינם.

25/7/07 12:22  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

רונן, כל הכבוד, פוסט נפלא ומרענן, דווקא בנושא שכולנו מסכימים עליו הצלחת לחדש ולחדד.
לא יכולתי להתעלם מתגובתך לביקורת על הצימחונות.
אני יודעת שזהו לא הדיון, אך בתור נאמנת כדור הארץ אני יכולה לאמר לך שמבחינה אקולוגית צריכת סויה אינה עדיפה כלל וכלל- יערות גשם ברחבי העולם מבוארים כדי לפנות מקום לשטחים חקלאיים לגידול סויה, כמו- כן, רוב הצימחונים שאני מכירה נוטלים תוספי תזונה,(בעיקר ברזל ו-B12), ואילו אינם עדיפים על צריכתם ממקור בשרי.
בנוגע לפן ההומינטרי, איני שופטת אוכלי בשר ממין מסוים, בני- אדם שווים בעיני לאריות.
עשה מה שמביא לך אושר ובריאות ובכל אופן- אשריך שבחרת לך דרך ודבקת בה

2/9/07 14:23  
Blogger Tsahi כתב/ה:

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

23/9/07 09:05  
Blogger Tsahi כתב/ה:

אני לא מבין למה אי אפשר להכין אוכל בבית- אני אמנם לא צמחוני אבל לא קונה כמעט שום דבר מוכן
אני מכין הכל בבית- וזה לפי הזמן שיש לי- אם אני ממש פנוי- אני משקיע הרבה זמן. אם לא- פסטה ברוטב עגבניות מהירה.
אני גם משתמש במתכונים הלא נגמרים של שומרי משקל

23/9/07 09:07  
Blogger Tsahi כתב/ה:

מי שראה את הסרט
"supersize me"
-יברח מיד ולתמיד מכל התעשיה הזאת או יעשה מנוי למוקד שנותן
שירותי חירום לחולי לב
מה שבטוח- בטוח....

30/9/07 16:16  
Anonymous תזונה כתב/ה:

מה חדש בארץ ישראל

24/10/10 16:22  

הוסף רשומת תגובה

שימו לב! פרסום תגובה הינו על אחריות הכותב/ת בלבד. מערכת הבלוג אינה עורכת ו/או מבקרת את התכנים לפני פרסומם. אנא הפעילו ריסון עצמי והיזהרו מפני הוצאת לשון הרע או כל הפרת חוק אחרת.  

חזרה לעמוד הבית >>