תג

יום חמישי, אפריל 19

אג'נדה כלכלית-חברתית לישראל – הערה לגבי ההליך

גיא דוידוב
לפני כחצי שנה הוקמה במשרד ראש הממשלה מועצה לאומית לכלכלה. אתמול התפרסם התוצר הראשון של אותה מועצה: מסמך בין 130 עמודים הנושא את הכותרת "אג'נדה כלכלית חברתית לישראל 2008 – 2010". בפתיחה מבהיר המסמך כי מטרתו אינה להיות "מקורי" – אין בו פתרונות חדשים, אלא ריכוז של הצעות לפתרונות שכבר נוסו (או לפחות הוצעו), במידה כזו או אחרת, בישראל או בעולם. ועם זאת, מדובר במסמך יומרני מעין כמותו. הוא כולל שורה של המלצות לכל מסלול החיים, מהגיל הרך ועד גיל הפרישה – ומבקש להוות בסיס למדיניות הכלכלית-חברתית של ישראל בשנים הקרובות.

בצדק מבינים במועצה לכלכלה שלא ניתן להפריד בין כלכלה לחברה. אולם לא ברור מדוע סבורים הכלכלנים שם שיש להם הבנה מספקת כדי להמליץ המלצות בסוגיות חברתיות. הקשר בין כלכלה לחברה (כמו גם למשפטים – כלומר לרגולציה בתחומים אלה) מחייב שיתוף פעולה בין מומחים מכל התחומים. המועצה לכלכלה מורכבת מכלכלנים, שכמו חבריהם במשרד האוצר ובבנק ישראל, סבורים כנראה שיש להם כלים מספיקים להמליץ המלצות נחרצות בעניינים חברתיים. אמנם, בהחלטת הממשלה על הקמת המועצה לכלכלה, הוסמך ראש המועצה להתייעץ, "לפי שיקול דעתו, עם נציגים מקשת רחבה של מגזרים במשק ובחברה". אולם בפועל לא ברור עם מי בדיוק התייעץ ראש המועצה בטרם כתיבת האג'נדה. ומכל מקום, מאחר שלפי אותה החלטה מחלקת המחקר של המועצה מורכבת מכלכלנים בלבד, ברורה התפיסה המשתמעת כי ברמה האקדמית-מחקרית קיים הפן הכלכלי בלבד – ואילו ההיבטים ה"חברתיים" ישקלו רק בדיעבד ובעקיפין, ואינם אלא שיקולים של בעלי אינטרסים.

המציאות כמובן שונה ומטילה צל כבד על המסמך היומרני, אף שיש בו הרבה כוונות טובות וגם הרבה המלצות שנראות על פניהן ראויות. אתן דוגמא אחת. בפרק שכותרתו "ייעול מערך הקצבאות" מציעה המועצה להפוך את קצבאות הזקנה לפחות אוניברסליות ויותר "ממוקדות". נושא זה נידון בהרחבה בספרות בתחום מדיניות הרווחה. אברהם דורון, חתן פרס ישראל, אף כתב ספר שנושא את השם "בזכות האוניברסליות". אבל הספרות העשירה הזו – והנימוקים החזקים שמובאים בה בזכות השיטה האוניברסלית – כמעט שאינם מוזכרים במסמך. חוסר ההיכרות עם הנושא מהזווית הלא-כלכלית לא הפריע למועצה הכלכלית להמליץ המלצות מרחיקות לכת.

אג'נדה כלכלית-חברתית מן הראוי שתנוסח לא רק על-ידי כלכלנים, אלא בשיתוף פעולה עם חוקרים ואנשים מדיניות מתחומים אחרים. זאת ועוד, יש מקום לשתף את הציבור בהליך קביעת האג'נדה. ראוי ללמוד מאופן הפעולה באנגליה בהקשר זה. שם רשויות הציבור נוהגות להפיץ תחילה מסמך של קריאה להיוועצות. במסמך ראשוני זה מועלות השאלות לדיון והציבור מוזמן להתייחס, עד למועד נקוב. לאחר שהתקבלו ההתייחסויות, מפרסמת הממשלה מסמך של התייחסותה לעמדות השונות שקיבלה – מארגוני עובדים או מעבידים, ארגונים חברתיים, אנשי אקדמיה או סתם אזרחים – וכן מסמך סופי שמסכם את המלצותיה בדרך של הצעת חוק מנומקת (ראו מספר דוגמאות).

הליך נכון יותר של גיבוש המלצות וקבלת החלטות – באופן שיכלול חוקרים מתחומים "חברתיים", וכן ישתף את הציבור הרחב – עשוי לזכות לתמיכה רחבה יותר וליהנות מלגיטימציה דמוקרטית גבוהה יותר. אך בעיקר, הוא צפוי להיות "עשיר" בזוויות מבט נוספות ולכן גם להוביל למסקנות ראויות יותר.

5 תגובות:

Anonymous אנונימי כתב/ה:

צודק שלא לומר צודק מאוד.
חבל מאוד שהכלכלן המהולל (ספרו נא כמה פעמים מופיעה המילה בוסטון בפסקה שמציגה אותו. לא ידעתי שזה תו-הכשר מהודר. מעניין כמה אוקספורד שווה בוסטון אחד) שהגיע עד בריטניה באפיונו את המסמך כwhite paper, שכח שבמקרים רבים מסמך "לבן" הוא תוצאתו של הליך ארוך של דיון הכולל שיתוף גורמים מקצועיים וגופים חברתיים על בסיס טיוטה ראשונה (ולפעמים עוד קודם לה) הידועה בשם Green paper (אם כי בישראל נשארו במסורת הספרים הלבנים).

23/4/07 04:00  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

מאין כמותו. לא מעין כמותו.

23/4/07 13:30  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

סתם גבבת ולשלשת מילים. עוד יציאה יעני חברתית של איזה אפיק שחרור קיטור להמונים.
תלאים נא המדינה כמה וכמה נכסים שנגנבו ממנה בשנים האחרונות בעזרתם של אי אלו פוליטיקאים שטופי זימת שררה; תתחיל לפקח כמו שצריך על דיני העבודה והפרתם ולא במחשוב, הלא בשביל זה אפשר להעסיק 200 פקחים ולא 19, כנהוג בימינו; ותנהיג תקרה להכנסה של כל מיני חזירים, שהצליחו להפחיד יותר מידי אנשים עם הבריונים שלהם ולספר שזה לגיטימי להרוויח מיליונים לחודש או לשנה בעזרת חבורת הלאקרים שצמודה להם לישבן ומייחצנת אותם כמו פודל אחוז אמוק.
אולי אז באמת קצת נאמין שלא מסדרים אותנו עוד פעם. עד אז, יכולה המועצה לספר לסבתא על אג'נדות ועל חברתיות.
מדינה שלא מפסיקה עם ניצול, הפליה, התעללות ורדיפת אוכלוסיות חלשות מבית ומחוץ, מתן תמריצים לאלו שלא צריכים אותם והנצחת בורות ועוני מנוולים לא מקימה מועצות שבאמת ישנו את המציאות, גם אם חבריהן באו ממקום מקצועי ונקי יחסית. עוד זריית חול לעיני העם. עכשיו, אחרי שראינו, שנקדש? לעולם לא. ממשלות העיוועים הללו תצטרכנה ללמוד לחדול מההיצמדות לרגלינו כל אימת שהליבידו של חבריהן בירידה בגלל החלטה לפתוח כנגדם בחקירה או להגיש כתב אישום.

23/4/07 20:53  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

קצת אוף טופיק, אבל לא ממש, ובכל מקרה אין לי מקום אחר להעלות זאת:
אגב אג'נדה-חברתית כלכלית, הייתי שמח לקרוא מה יש למרצים, אם יש למרצים, להגיד על שביתת הסטודנטים הנוכחית. בתור סטודנט, השתיקה המתמשכת קצת צורמת לי בעין. תודה.

25/4/07 13:11  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

באופן אישי אני חושב שמחאת הסטודנטים מוצדקת, ולמעשה זוהי גם העמדה הרשמית של ארגוני הסגל. גם אני מצטער שעמדת הסגל לא הובעה באופן מספיק גלוי ונחרץ בהקשר זה.

25/4/07 20:22  

הוסף רשומת תגובה

שימו לב! פרסום תגובה הינו על אחריות הכותב/ת בלבד. מערכת הבלוג אינה עורכת ו/או מבקרת את התכנים לפני פרסומם. אנא הפעילו ריסון עצמי והיזהרו מפני הוצאת לשון הרע או כל הפרת חוק אחרת.  

חזרה לעמוד הבית >>