תג

יום שלישי, דצמבר 22

תזכיר חוק מבקש להגדיל את מספר העצורים עד תום ההליכים על בסיס נתונים מפוקפקים

שוב המדינה מבקשת להגדיל את מספר העצורים עד תום ההליכים. 
משרד המשפטים הפיץ היום תזכיר חוק המבקש לקבוע כי לגבי תושב שטחים ותושב זר העומדים לדין בעבירת פשע קמה חזקה כי הם צפויים להימלט מן הדין, לצורך הליכי המעצר. לאנסים יש חזקת מסוכנות אז לזרים מקימים חזקת הימלטות. כאילו שמספר המעצרים לא עלה מספיק בשנים האחרונות. ובכן, לפי מחקר של המשטרה הוא עלה בכ-40% במשך שלוש השנים האחרונות, אבל זו לא הנקודה כאן. 
הנקודה היא שכדי לבסס את ההצעה מסבירים שזרים ותושבי שטחים בורחים מדיונים. כך, בדברי ההסבר כתוב שכתבי אישום רבים נגד תושבי שטחים וזרים נמחקים או מותלים בשל התחמקותם מהדין. אז בדקתי את הנתונים. ממדגם מייצג של תיקים משנת 2012 עולה כי שיעור הישראלים המתחמקים מהדין גבוה בהרבה משיעור הזרים. מתוך כ-1799 ישראלים במדגם בוטלו הליכים כנגד 176 מתוכם (כ-10%). לעומת זאת מתוך 166 תושבי שטחים וזרים רק 2 נמלטו מהדין (קצת יותר מאחוז אחד). אולי למשטרה יש נתונים מעודכנים יותר (שלי משנת 2012, מהמדגם שיצרתי עם קרן וינשל מרגל ומחלקת המחקר של הרשות השופטת) אבל כשמציעים כזו הצעת חוק על בסיס טענה עובדתית ראוי שהממשלה תציג את הנתונים המדויקים עליהם היא מתבססת בהצעת החוק, ולא תכתוב רק ש"ממידע שהתקבל ממשטרת ישראל, מידי שנה נמחקים או מבוטלים כתבי אישום רבים המוגשים כנגד חשודים שאינם תושבי המדינה" מכיוון שהם נמלטים מן הדין. על המדינה לומר מה הכוונה ב"רבים", וחשוב מכך האם שיעור הנמלטים מן הדין גדול יותר בקרב הזרים מאשר בקרב הנאשמים תושבי המדינה. לפחות מהנתונים שלי עולה ששיעורם דווקא נמוך יותר ולכן אין בסיס להצעה כזו. 

1 תגובות:

Anonymous אנונימי כתב/ה:

תודה רבה, כדאי לדבר ולהתייעץ עם עורך דין נזיקין לפני כל צעד שעושים

18/7/17 10:56  

הוסף רשומת תגובה

שימו לב! פרסום תגובה הינו על אחריות הכותב/ת בלבד. מערכת הבלוג אינה עורכת ו/או מבקרת את התכנים לפני פרסומם. אנא הפעילו ריסון עצמי והיזהרו מפני הוצאת לשון הרע או כל הפרת חוק אחרת.  

חזרה לעמוד הבית >>