תג

יום שלישי, אוקטובר 10

הגיגים על עסקת גוגל-YouTube

טל ז'רסקי
העסקה שמרעישה את עולם האינטרנט וההייטק ביממה האחרונה היא כמובן רכישתה המתוקשרת של אתר וחברת YouTube על ידי גוגל, תמורת מניות בשווי 1.65 מיליארד דולר.

לסיפור אספקטים רבים; התגשמות החלום האמריקני עבור שני יזמים מתחת לגיל שלושים, ה"בוננזה" המדהימה שנפלה בחלקה של קרן "סוקויה" אשר השקיעה ב-YouTube פחות מ-12 מיליון דולר, ועתה תקבל (כנראה) מעל 450 מיליון והסכום העצום אותו מוכנה לשלם גוגל עבור אתר הפועל פחות משנה ואיננו מפיק רווחים (האם המילה הזו שוב הופכת למילה גסה?).

אך בשורות אלו, אנסה להתרכז במספר אספקטים אחרים וננסה להבין מה עסקה זו יכולה לסמן לעתיד – מהן הסינרגיות אשר גוגל רואה כנגד עיניה? כמובן, שחשוב ונזכור כי יו-טוב איננה החברה היחידה אשר מציעה שירות של שיתוף והמלצה על קבצי וידאו – כאלה יש מאות (מוצלחות יותר ופחות).

אחת מאלה הינה גוגל עצמה אשר מציעה שירות חיפוש והמלצה של קובצי וידאו אשר זוכה להצלחה בינונית ומטה. ובכל זאת, גוגל מוציאה סכום עצום על חברה אשר עשויה להיות חשופה לתביעות ענק בדבר הפרת זכויות יוצרים, במקום לפתח את התחום האמור בעצמה (כפי שעשתה בעבר).

מי יודע מה ילד יום לעניין עסקה זו. אך בינתיים, ה"כסף החכם" אמר את דברו – מניית גוגל עלתה בכמעט 10 דולרים (2%) כאשר החלו שמועות בדבר
העסקה לדלוף (וזאת בניגוד למגמה הכללית לפיה מניות חברה רוכשת יורדות עם ביצוע רכישה). כנראה שיש רבים שחושבים שהעסקה הזו, לפחות עבור גוגל, הייתה רעיון טוב.

אז מהו הרעיון – ניתן כמובן לומר שהעסקה הינה בסך הכל מהלך עסקי של גוגל אשר זיהתה חברה בעלת פוטנציאל המתומחרת בחסר, וראתה מן הראוי לרוכשה. ייתכן. אך אני בספק שזו הסיבה שגוגל התחרתה כנגד שאר ענקיות המדיה והציעה פרמיה יחסית גבוה לחברה זו.

ניתן אף לטעון, כי גוגל רכשה חברה זו בכדי לשלב אותה עם מנגנון מכירת הפרסומות אותו היא מציעה (AdSense) ובכך להפוך את האתר הצעיר למדפסת כסף תוך זמן קצר. גם זו לא נראית לי סיבה מספקת, שכן ניתן היה לחתום על הסכמי שיתוף פעולה בלעדיים (כפי שנחתם באוגוסט בין גוגל ל MySpace).

לבסוף, ניתן אף להציע כי גוגל מעוניינת בתכנים אשר נמצאים במאגריה של יו-טוב – אך למי שהציץ וראה הבין שה"אזרח קיין" הבא לא מסתתר בין אסופת הסרטים הביתיים המצויים שם.

אז אם מה נותרנו? טכנולוגיה וקהל משתמשים נאמן. אינני מבין גדול בטכנולוגיה, אך ממה ששמעתי גוגל מעסיקה את המוחות החדים והמבריקים ביותר בעמק הסיליקון, וספק אם יש אתגרים טכנולוגים אשר יעמדו בפניה. משמע, נותרנו עם קהל המשתמשים – האם אלו שווים 1.65 מיליארד דולר? YouTube הוא אתר פופולרי מאוד, האם היא באמת כה זקוקה למשתמשים האמורים, אשר מן הסתם מבלים באתר גוגל ממילא?

המפתח, כנראה, להבנת סוגיה זו הינה הסתכלות חוזרת על אותם משתמשים ב-YouTube – אשר נחלקים למספר סוגים. ישנם את אותם עשרות מיליוני משתמשים אשר נכנסים לאתר מדי פעם לראות מה חדש, או לחפש סרט בנושא מסוים.

ואולם, ישנם משתמשים רבים (אך כמובן מהווים קבוצה קטנה הרבה יותר מזו הקודמת) אשר נוטלים חלק פעיל באתר זה; הם בודקים, מתייגים, מדרגים וממליצים על התכנים אשר מיובאים בפני האתר. הם, במילים אחרות, הגלגלים אשר מאפשרים למנוע ההמלצות של יו-טוב לתפקד.

הם מונעים על ידי מוטיבציות שונות, אשר ברוב המקרים אינן כלכליות באופן ישיר. הם התשובה של יו-טוב לאלגוריתם של גוגל אשר בונה מערך המלצות לכל שאלה – ונראה כי הם מביסים אותו ללא תנאי. משתמשים אלו הם כנראה הערך המוסף שיו-טוב מביאה לגוגל.

להבהיר נקודה זו אציין כי גוגל ו-YouTube הינן חלק מאותו הביזנס – תיווך בין צרכני לספקי תכנים. אולם, המתודולוגיה של שני הגופים שונה בתכלית השנוי, וכל אחת מהן מייצגת זרם אחר של מתווכים המתהווים בעולם המרושת.

גוגל משתמשת באלגוריתם ניטראלי (או "ניטראלי" – אך זה כבר נושא שלם בפני עצמו), אשר מרכיב את דירוג הרלוונטיות על פרמטרים שונים ובראשם מבנה הקישוריות של הרשת. יו-טוב נסמך על מערך המלצות של משתמשים. משום מה, נראה כי המודל האחרון מתאים יותר לתחום הווידיאו.

הסיבות לכך יכולות להיות מגוונת – הקיטלוג האוטומטי של קטעי וידאו סבוך עקב המחסור במטה-דטה (אינפורמציה בדבר התכנים שבסרט) אמין או בעיות טכנולוגיות שונות. אך בכל אופן, נראה כי בשלב זה גוגל סוברת כי מודל התיווך של YouTube הוא המפתח לפיצוח שוק הווידיאו.
האם גוגל ינסו להתערב במנגנון ההמלצות של YouTube? האם הקהילה אשר מניעה מנגנון זה תמשיך לפעול גם תחת הבעלים החדשים? ומה ההשפעות של הערבוב בין שני מודלי התיווך האמורים? נשמור שאלות אלה לפעם הבאה.
[פורסם בבלוג "מרושתים"]

6 תגובות:

Anonymous אנונימי כתב/ה:

מה עם פטנטים? יכול להיות שגוגל רכשה את יוטיוב בגלל פטנט שיוטיוב רשאית להשתמש בו וגוגל לא? אני לא קובע - אלא שואל.

11/10/06 13:20  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

לטל... לא הייתי פוסל את האפשרות שרכישת יוטיוב, נובעת מחזון של גוגל שיום יבוא ונוכל לחפש תכנים בתוך קבצי וידאו ומוסיקה, בדיוק כמו שאנחנו מחפשים היום תכנים באתרי אינטרנט.

לדוגמה - נכתוב שאילתת חיפוש כמו "אוניברסיטת חיפה", ונקבל רשימה של סרטי וידאו שנאמרות בהם צמד המילים הנ"ל.

עד כמה שהצלחתי להבין, לכל מילה, צליל או ביטוי יש חתימת אודיו ייחודית.
והרעיון הטכנולוגי הוא שהרובוט של מנוע החיפוש יסרוק את קובץ הוידאו, יזהה את כל חתימות האודיו שיש בו ויבדוק אם יש חתימות אודיו דומות למילה שאתה מחפש.

מי יודע - אולי הרכישה של יוטיוב מלמדת משהו על התקדמות טכנולוגית במישור הנ"ל - הלוואי.

12/10/06 18:12  
Blogger Tal Zarsky כתב/ה:

הערות קצרות למגיבים:
(1) לא ידוע לי על פטנטים ייחודים של יוטוב. זה מאוד יפתיע אותי. כפי שאמרתי, יש מאות חברות דומות. עשרות נרכשו על ידי ענקי התקשורת בסכומים של אחוזים בודדים מעסקה זו. אני כמעט בטוח שאין כאן טכנולוגייה ייחודית.
(2) גוגל אכן עמלים על חיפושים בתוך קבצי וידיאו ואודיו. ידוע לי, מידיעה אישית, על גיוס מדענים העוסקים בטכנולוגיה מעין זו. אך עד שנגיע לשם, נראה לי כי השימוש במיון ומתן ציון על ידי משתמשים הינה כנראה האופציה הטובה ביותר כיום.

15/10/06 12:02  
Anonymous Amorphis כתב/ה:

יוטיוב, כמו גם אתרים אחרים המבוססים על תכנים פרי כפיהם של המשתמשים, מבוססת על קהילה חיה ותוססת. אך לא זאת הסיבה המרכזית לרכישתה על-ידי גוגל. הפופולריות של יוטיוב נוצרה בראש ובראשונה משיטת שיווק הצוברת תאוצה בימים אלה - השיווק הוויראלי. לינקים לקטעי וידאו מוצלחים (בדרך כלל מצחיקים או מוזרים) מוצאים דרכם אל תיבות הדואר של משתמשים אשר שולחים אותם לחבריהם ובאופן אקספוננציאלי התפוצה מתרחבת למשתמשי אינטרנט רבים מאד. שיווק ויראלי זה, הינו _ה_ערך המוסף שאותו לדעתי מחפשת גוגל.
עניין אחר הוא יחסי הציבור הגרועים שמקבלת גוגל לאחרונה כאויב הציבור החדש (אחרי מיקרוסופט). אולי בעצם רכישת אתר פופולרי היא מנסה לחדור בשנית לליבותיהם של עשרות אלפי אנשים.

22/10/06 22:46  
Anonymous אנונימי כתב/ה:

דר ז'רסקי שלום,

ראשית, בנוגע לטכנולוגית זיהוי מילים בוידאו/אודיו - חברות גדולות, ויותר מכך, ארגוני מודיעין ברחבי העולם, עושים מאמץ לפתח טכנולוגיה כזו מאז אמצע שנות ה-90, ועד כמה שידוע לי - ללא הצלחה של ממש. לפיכך, קשה לי להאמין שחיבור טכנולגיה כנ"ל לסרטונים של יוטיוב היא שעמדה לנגד עיניהם של אנשי גוגל, לפחות לא בטווח הזמן הקרוב.

באשר לכדאיות הכלכלית של העסקה עוד ימים יגידו, אך אני סבור שהעסקה הזו מעניינת במיוחד דווקא בהיבט זכויות היוצרים. סביר להניח שגוגל נתנתה דעתה, טרם הרכישה, לכך שיוטיוב היא (לכאורה) מפרת זכויות יוצרים בכל רמ"ח איבריה. כיצד לדעתך צפויה העסקה להשפיע בתחום זה? האם צפוי שינוי בתחום זכויות היוצרים ברשת לאור המציאות הנוכחית או שמא גוגל כרתה לעצמה בור עמוק בהרבה מ-1.6 מיליארד דולר (במניות...)

26/10/06 18:18  
Blogger Tal Zarsky כתב/ה:

הערה לעניין שאלות קודמות בנוגע לזכויות יוצרים -
על פי כתבה של הניו יורק טיימס מלפני שבוע, הרי שהעמדה של עורכי הדין של גוגל היינה כי יו-טוב מוגנים על ידי ההגנות המוענקות ל"נושאי תכנים" ב DMCA.
כך שלטענתם זו לפחות, תקיפות משפטיות אלו יכשלו.
ימים יגידו.

29/10/06 15:53  

הוסף רשומת תגובה

שימו לב! פרסום תגובה הינו על אחריות הכותב/ת בלבד. מערכת הבלוג אינה עורכת ו/או מבקרת את התכנים לפני פרסומם. אנא הפעילו ריסון עצמי והיזהרו מפני הוצאת לשון הרע או כל הפרת חוק אחרת.  

חזרה לעמוד הבית >>